Konuyu Oyla:
  • Toplam: 0 Oy - Ortalama: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Photoshop Nedir, Nerelerde Kullanilir?
#1
Nedir, Nerelerde Kullanilir?
Grafik düzenleme yazilimlari (Photo Editing Software), yeni bir resim
olusturmaktan daha çok var olan resimler üzerinde düzenlemeler yapmaniza
yardimci olan programlardir. Bundan dolayi içerdigi çizim araçlari,
kalem ve firçadan çok, kesme kopyalama ve silme üzerine dayalidir. Bu
tip programlar iki resmin montajlanmasindan var olan resim üzerinde
degisiklik yapmaya, bozulmus yipranmis resimlerin tekrar
olusturulmasindan yeni illustrasyonlara kadar bir çok alanda
kullanilirlar. Bu programlar yanyana gelmemis insanlari ayni resim
içinde göstermek, hiç gitmediginiz yerlerde çekilmis fotograflar
olusturmak, var olan arabanizin rengini degistirmek ya da kendinizi
zenci yapmak gibi eglence amaçli olarak da kullanilabilirler.

Photshop'a GenelBakis

Photoshop programi ilk baslatildigi zaman karsiniza gelen çalisma ekrani
üzerinde islemleri daha hizli yapabilmek için, çesitli araçlara
kisayollar, simgeler seklinde yer aliyor. Sol tarafta yer alan araç
çubugu ile yer alan ufak pencereler resim durumu hakkinda ve daha
detayli kullanim için yardim olustururlar.

Araç Çubugu (Tool Bar)
Photoshop kullanimi sirasinda çalisma alani üzerinde yer alan bu menü,
resim üzerinde seçim, çizim yapma, silme islemi gerçeklestirme, renk
seçme ve tonu açma ya da koyultma, resim içinde çogaltma, renk doldurma
yapma, çizgi çizme, görüntüyü yumusatma gibi ana islevleri
gerçeklestirmek için tüm araçlari içerir.

Menu Çubugu ( Menu Bar)
Her Windows programinda oldugu gibi Photoshop'da da yer alan bu menü ile
daha genel islemler olan ve araçlar kadar çok sik kullanilmayan dosya
islemlerine, detayli seçim araçlarina, resim renk ve boyut ayarlarina,
resimlere efektler katabilmek için filtrelere ve görünüm ayarlari gibi
seçeneklere ulasilabiliyor Bunlarin disinda yine çalisma alani üzerinde
yer alan diger araç pencereleri ise az yer kaplamasi amaciyla üçlü üçlü
gruplanmis sekilde yer alir. Ayri ayri kartlardan olusan bu menüler
istege bagli olarak tek tek de ekranda yer alabilir. Bunun için o
menünün isminin bulundugu baslik çubugundan tutularak sürüklenip bos bir
alana birakilmasi yeterli olmaktadir.

Info-Options-Navigator Penceresi
Bu pencerede yer alan ilk kart olan Info imlecin ekran üzerinde
bulundugu pozisyonun x ve y koordinatlari ile bu kordinatlardaki
pixel'in hem RGB hem de CMYK olarak degerini verir. Eger bir alan seçili
ise, bu alanin yükseklik ve genislik degerlerini belirtir.
Options karti o an araç çubugundan seçilmis olan aracin seçeneklerini
ayarlamanizi saglar. Bu kartin içerigi seçili olan araca göre sürekli
degisir.Navigator karti çalisma alanini kolay bir sekilde ayarlamaniz,
belirtmeniz ve boyutlandirmaniz için Photoshop 4.0'a eklenmis bir araç.
Buradan Zoom aracini kullanmadan dogrudan gerçek zamanli olarak çalisma
alanini ayarlayabiliyorsunuz.

Layers-Channels-Path Penceresi
Layers karti, çalisilan resim üzerindeki katmanlarin ayri ayri
izlenebilmesine ve gerekli ayarlarin yapilabilmesine olanak saglar.
Çalisilan resim üzerine eklenen her yeni resim ya da metin parçasi ana
resim üzerinde ayri bir katman olarak yer alir. Yani resim ile kaynasmaz
ve istenildigi zaman Layers kartindan silinerek resimden çikarilabilir.
Bu sekilde çalismaya oldukça esneklik kazandirilmis olunur ve
istenildigi zaman hatali katman resim bozulmadan çikarilarak hiz
kazanilmasi saglanir.
Channels karti özellikle profesyonel anlamda çalisan grafik atelyeleri
ve matbaalar için oldukça faydali bir araçtir. Bu araç yardimi ile CMYK
ya da RGB olarak her bir renk kanali üzerinde ayri ayri çalisma olanagi
saglanmis olur. Bu kart ile tek tek renklerin izlenmesi de mümkündür.
Paths karti, çalisilan resim dosyasi içinde yer alan bir görüntünün ya
da yazinin vektörel anlamda belirlenmesi anlamina gelen Path'ler ile
ilgili ayarlamalari içerir. Bu karttan bir Path içindeki alani seçim
haline getirme ya da içini seçili renk ile doldurma gibi islemler
yapilabilmektedir.

Color-Swatches-Brushes Penceresi
Color karti, araç çubugu penceresinden de ulasilan renk seçimini
yapabilmek için daha kisa bir yol içeriyor. Altta yer alan renk
skalasindan renk seçimi yapilabilmesinin yaninda, RGB degerlerini
girerek renk tayin etmek de mümkün oluyor.
Swatches karti ise yine renk seçimi için bir menü. Yalniz burada sadece
resim içerisindeki palette yer alan renkler bulunuyor ve zaten resim
içinde olan bir renk seçimi yapilacaksa buradan yapmak daha kolay
oluyor. Brushes karti da Options kartinda oldugu gibi seçili araca göre
degisiyor. Silgi, firça gibi her araç için ayri bir boyut buradan
belirleniyor ve bu seçim araçlara özgü olarak kaliyor. Degisik bir firça
olusturmak ya da olan bir firçanin özelliklerini degistirmek için o
firçanin bulundugu kutuya çift tiklayarak, ayarlar menüsüne girilip
degisiklikler yapilabiliyor.

Actions Penceresi
Daha fazla araç olmadigi için bu kart pencere içinde tek basina yer
aliyor. Ama çalismada, özellikle de rutin islemlerde oldukça fazla zaman
kazandiriyor. Bu kart vasitasi ile çok sik yapilan ve birden fazla
hareketten olusan islemler bir makro gibi kaydedilip, daha sonra tek bir
tusa basarak gerçeklestirilebiliyor. Bu kart ile bu hareketlerin
kaydedilmesi, oynatilmasi, düzenlenmesi ya da silinmesi islemleri
yapilabiliyor.

Dosya Islemleri :

Çalisilan islerin kaydedilmesi ya da çalisilmak üzere islerin açilmasi
için Menü Çubugu'ndaki File (Dosya) menüsü kullanilmaktadir. Mouse ile
menüdeki File seçenegine tiklandigi zaman dosya menüsü açilacaktir.
Burada su an için bizi ilgilendiren New, Open, OpenAs, Save, Save As,
Save A Copy, Place, Export ve Import gibi dosya transfer seçenekleri
olacak

Yeni Bir Resim Belgesi Olusturmak
Bunun için File menüsünden New seçenegini seçtiginiz zaman, karsiniza
olusturacaginiz yeni resim belgesinin özelliklerinin belirtilecegi
asagidaki gibi bir pencere açilacaktir.

Name ile belirtilen kisim yanina belgenin dosya adinin girilmesi
gerekiyor. Isim verilmemesi durumunda daha sonra kayit sirasinda da
adlandirma yapilabilir. Onun hemen altinda yer alan bölüm ile resim
dosyasinin boyutlari cm, inch, pixel, point, picas ve column olarak ve
çözünürlügü de pixel/cm ya da pixel/inch olarak belirttikten sonra, renk
modu da RGB, CMYK, Grayscale, Bitmap, Lab Color olarak mode kismindan
ayarlanabiliyor. Siyah beyaz bir resim üzerinde çalisilacaksa, Grayscale
uygunken renkli bir resim için diger seçenekler tercih edilmeli.
Özellikle çalisilan is profesyonel olarak matbaada basilacaksa, daha
uygun bir mode olan CMYK tercih edilmelidir.

Bu islemler yapilirken olusacak belgenin kaplayacagi alan da yukarida
temsili olarak belirtilecektir. Contents menüsünden arka plan rengini de
beyaz, seçili renk ya da saydam olarak ayarlayip, OK tusuna
tikladiginiz zaman, istenilen özelliklerde bir belge çalisma alani
üzerinde olusacaktir.

Varolan bir resim belgesinin açilmasi
Düzenleme yapmak için sabit diskinizde bulunan bir dosyanin açilabilmesi
gerekiyor ve bunun için yine File menüsü içinde iki adet seçenek yer
aliyor: Open ve Open As. Eger açmak istediginiz dosyanin uzantisi yani
formati (gif, jpg, bmp, pcx, tif, tga gibi) belli ise, Open seçenegini
kullanarak bu dosyalari açabilirsiniz. Bu seçenegi seçtikten sonra,
karsiniza gelen pencere içinden bakilacak yer kisminda resim dosyasini
sabit diskinizde bulun, seçin ve daha sonra da Open(aç) tusuna basarak
yükleyin. Eger dosyanin uzantisi yoksa ya da degistirilmisse, ama türü
biliniyorsa, bu durumda Open As seçeneginin kullanilmasi gerekir. Yine
Open seçeneginde oldugu gibi, dosya sabit diskte bulunduktan sonra,
dosya açilmadan önce, bu sefer altta yer alan Open As seçeneginin
yanindan dosyanin türünün belirlenmelidir. Böylelikle Photoshop'un
taniyamayacagi dosya formati kullanici tarafindan belirtilmis olur ve
dosya açilabilir.

Çalisilmis dosyalarin kaydedilmesi

Üzerinde degisiklik yapilmis dosyalari kaydetmek için File menüsünde 3
ayri seçenek yer aliyor: Save, Save As ve Save A Copy. Özellikle
üzerinde çalisilan resim dosyasinin baska bir kopyasi yoksa, Save
seçeneginin kullanilmasindan kaçinilmasi gerekir. Çünkü Save seçenegi
çalisilan dosyayi tekrar ayni adla eski dosya üzerine kaydedecektir.
Save As seçenegi ile ise dosyaya farkli bir ad verme imkani dogmus
oluyor. Save As denildigi zaman açilan pencereden dosyayi kayit
edeceginiz klasörü ve dosya adini seçtikten sonra, altta yer alan Save
As seçenegi yanindan hangi formatta kayit edileceginin belirtilmesi ve
Save (Kaydet) tusuna tiklanmasi kayit için yeterli oluyor. Seçilecek
kayit formatlarinin sayisi ise, dogrudan çalisilan dosyada katman katman
olup olmamasi ve renk modu ile dogrudan ilintili. Belirli renk
modlarinda çogu format kapali duruma geçerken, katmanlar ile çalisma
durumunda tek açik olan format ise Photoshop'un kendi formati olan
PSD'dir. Bu gibi durumlarda çalisilan dosyanin yapisini bozmadan
istenilen formatta kayit yapabilmek için Save A Copy seçeneginin
kullanilmasi gerekiyor. Bu seçenek ile birlikte açilan pencerede en
altta yer alan "Flatten Image" ve "Don't Include Alpha Channels"
kutucuklarinin isaretlenmesi ile istediginiz formatta kayit sansina
tekrar kavusulabiliyor.

Tüm kayit pencerelerinde yer alan "Save Thumbnail" kutucugu ise resim
dosyasi ile birlikte ön izlemesinin de kaydedilmesini sagliyor. Böylece
Photoshop içinden Open ya da Open As pencerelerinde dosyalarin seçimi
durumunda, açilmadan alt kisimda bir ön izlemesi yer alabiliyor.

Seçim Araçlari ile Çalismak
Tüm programlarda Düzen menüsünde standart olarak yer alan kesme,
kopyalama, yapistirma ve silme islemlerini resimler üzerinde de
gerçeklestirebilirsiniz. Her zaman üzerinde çalistiginiz resmin tamamini
kullanmazsiniz ve isinize yarayan kismi digerlerinden ayirmaniz
gerekebilir. Ya da yaptiginiz bir degisikligin sadece belli bir bölümde
etkili olmasini isteyebilirsiniz. Bu ve benzeri islemleri
gerçeklestirmek için Photoshop'ta Edit (düzen) menüsündeki Cut (kes),
Copy (kopyala), Paste (yapistir) ve Delete (sil) seçenekleri ile
birlikte Araç çubugunda yer alan seçim araçlarini da iyi kullanmak
gerekir. Araç Çubugunda yer alan 3 seçim aracinin yaninda bunlarin
altinda sakli olarak 5 ayri alt araç da bulunur.

Marque Araci
En üstte yer alan seçim araçlari arasinda sol üst birinci sirada
geometrik sekillerde düzgün olarak seçimler yapabilmenizi saglayan
Marquee araci bulunur. Default olarak dikdörtgen seklinde seçimler
yapabilmenize olanak saglayan bu araç üzerinde fare'nin sol tusunu
basili tuttugunuz takdirde, diger geometrik seçim sekillerine de
ulasilabilirsiniz. Dikdörtgen, daire, dik ve yatay kolon seçim seklinde
yer alan dört seçim disinda, resmi kirpmaniza yarayan Crop aracina da
buradan ulasilabilirsiniz.

Alani seçmek
Istediginiz geometrik sekli belirleyin. Daha sonra çalisma alani
üzerinde sekle bagli olarak ilk noktaya imleci getirip farenin sol
tusuna basili tutarak diger noktaya kadar sürükleyin. Böylelikle
istediginiz alan seçilmis olur. Bundan sonra yapacaginiz tüm islemler
sadece bu alan için geçerli olacaktir. Seçimin kenarlari kesikli çizgi
ile belirlenecek ve bu alan disinda yeni bir seçim yapana kadar ya da
CTRL-D tus kombinasyonu ile ile seçimi iptal edene kadar bu alan
geçerliligini sürdürecektir.

Seçimi tasimak
Seçili alan sabit olmayip fare ile istenilen yere tasinabilir ve resim
bundan etkilenmez.. Sadece seçimi tasiyabilmek için seçili alan içinde
farenin sol tusuna basili tutup sürüklemek yeterli olmaktadir. Eger
seçili alani kesip tasimak istiyorsaniz, CTRL tusuna basili tutarken
ayni islemleri gerçeklestirmeniz gerekecektir. CTRL tusu ile beraber ALT
tusunun da kullanimi durumunda seçili alan klonlanacaktir.

Seçime ekleme, çikarma yapmak
Çalisilan resim üzerinde var olan seçime yeni bir alan eklemek için
SHIFT tusuna basili iken seçimin yapilmasi gerekir. Bu durumda fare
imleci buna göre arti seklini alacak ve eski seçim korunurken yenisi
buna eklenecektir. Çikarma yapmak için seçim sirasinda ALT tusunun
basili tutulmasi gerekir. Bu durumda seçimden çikarilan bölge disinda
yine eski seçim korunacaktir.

Seçimin baslangiç noktasini belirleme
Seçim aninda, tüm geometrik sekiller için geçerli olacak sekilde seçimin
seklin kenarinda mi yoksa orta noktasin da mi baslayacagini belirtmek
için önce ilk noktayi belirlemek üzere farenin sol tusuna basin. Daha
sonra ALT tusuna basilirsa, orta nokta baslangiç noktasi olarak
alinacaktir. Default olarak hep kenar noktalar kabul edilmektedir. Kare
ya da daire sekillerinde, yani bire bir seçim yapabilmek için de yine
biraz önceki gibi SHIFT tusuna basili tutarak seçim isleminin yapilmasi
gerekir.

Seçimin yeniden boyutlandirilmasi
Seçim halen aktif durumdayken CTRL-T tuslarina basildiginda ayni Crop
aracinda oldugu gibi seçim kenarlarindaki kutucuklar vasitasi ile
yeniden boyutlandirilabilir ve döndürülebilir. Islem sonrasi herhangi
baska bir araç seçimi durumunda veya seçimin içine çift tiklama yoluyla
yeni boyut onaylanabilir. Yalniz bu islem sirasinda seçili alan içinde
bulunan resim de bundan etkilenecektir.

Marque araç özellikleri
Daha önce de bahsedildigi gibi, her bir araç seçimi ile degisen
özellikler penceresi Marquee araci için de birkaç ekstra özellik içerir.
Özellikler penceresinden de seçimin geometrik seklinin ayarlanmasi
mümkün olur; bunu Shape seçenegi ile gerçeklestirebilirsiniz. Onun hemen
altinda yer alan Style seçenegi ile, seçimin serbest mi, belirli bir
oranda mi, yoksa sabit mi olacagi türünden ayarlar yapilabilir. Serbest
stil seçiminde seçim alani fare hareketinize bagliyken oranli seçimde
seçimde sizin belirteceginiz bir oranda kisitlanacaktir. Sabit seçimde
ise seçim alani belirteceginiz ölçülerde kilitlenecektir. Bu son
seçenek, özellikle ayni boyda yapilmasi gereken çoklu seçimlerde oldukça
ise yaramaktadir. En altta yer alan Feather seçengi ise, seçimin
kenarlarinin yuvarlakligini belirler. Deger arttikça, seçilen alan
kenarlari içeri dogru yumusar. Asagida Feather'siz ve 15 degerindeki
Feather'li iki seçimin farki görülebilir.

Resmi kirpmak
Marquee araci içinde sakli olarak yer alan en son araç Crop, bir resmi
istenilen boyutlarda kesmeye yarar. Burada seçim disinda kalan alan
tamamen atilir. Digerlerinden farkli olarak, seçim yapildiktan sonra da
seçimin kenarlarinda yer alan kutucuklar vasitasiyla yeniden
boyutlandirma ya da döndürme yapilabilir. Boyutlandirma için
kutucuklarin tam üzerinden, döndürme yapmak için ise hemen biraz
yanindan tutulmasi gerekir. Gerekli ayarlamalar yapildiktan sonra,
seçimin içine çift tiklandigi zaman resim istenilen boyutlarda
kirpilacaktir.

Lasso araci
Marquee'nin hemen altinda yer alan bu araç, düzgün kenarlara ve köselere
sahip olmayan alanlarin seçimi için tasarlanmis. Sakli araci ile
birlikte iki araçtan olusuyor. Default olarak seçili gelen Lasso
araciyla tamamen fare kullanilarak serbest seçimler yapilabilir. Burada
da diger seçim aracinda oldugu gibi tüm klavye kisayollari geçerliligini
korur. Seçimdeki farklilik disinda degisiklik içermez.
82686484_3749748_160105.gif


Cevapla
Teşekkür verenler:


Hızlı Menü:


Şu anda bu konuyu okuyanlar: 1 Ziyaretçi